UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası resmi sponsoru MasterCard tarafından yönetilen ekonomi odaklı araştırmaya göre, Avrupa'nın UEFA 2008 Avrupa Futbol Şampiyonası'ndan elde edeceği gelirin yüzde 10'u kadınlardan geliyor. Araştırmaya göre kadınlar şampiyona boyunca 140 milyon Avro harcayacak.
Spor ekonomisi uzmanlarından Profesör Simon Chadwick'e yaptırılan araştırmaya göre, 2008 Avrupa Futbol Şampiyonası süresince kadınların harcamaları maç başına ortalama 4 milyon Avroya erişecek ve toplamda 140 milyon Avroyu bulacak.
Söz konusu olan maç başına 4 milyon Avroluk tutarı, futbolla ilgili olarak yapılan alışverişler, yiyecek ve içecek, televizyon alımları, konaklama ve ulaşım masrafları oluşturuyor. Araştırma, kadınların şampiyona süresince futbolla ilgili harcamalarının yanı sıra alışveriş, tatil ve eğlence gibi kalemlere de ayrıca harcama yaptıklarını gösteriyor.
Avrupa ülkeleri arasındaki sosyo kültürel farkları da yansıtan araştırma, şampiyonanın Avrupa ekonomisine katkısının en az 1.4 milyar Avro olacağını ön görürken, kadınların toplam ekonomik katkıdaki paylarının ise yüzde 10 olacağını savunuyor. Ülkeler arasında baş gösteren farklara dayanarak Almanya ve İsveç gibi ülkelerde kadınların katkısı yerel düzeyde yüzde 30'lara çıkabiliyor.
Kadınlar tarafından sağlanan ekonomik katkı, futbol endüstrisinin kadın taraftarların ekonomik potansiyelini fark etmesine dayanıyor. Araştırma, futbolla ilgilenen kadınların erkeklere oranla baskılı ürün, tişört, çeşitli taraftar ürünleri, futbolcuların yaşamlarına yer veren dergileri, posterleri almaya ve maçları yerinde izlemeye daha eğilimli olduklarını da ortaya koyuyor.
-TURNUVA BOYUNCA KADINLAR ÖN PLANDA-
2008 Avrupa Futbol Şampiyonası maçlarının başlamasından bu yana, İsviçre ve Avusturya'da bulunan taraftar grupları içerisinde kadın taraftarlar ön plana çıkıyor. Turnuvadaki kadınlar, baskılı taraftar tişörtlerine, yüz boyamaya, yiyecek ve içeceğe para harcarken, maçları evlerinden takip eden kadın taraftarlar ise özellikle gazete, dergi, taraftar tişörtü alışverişleri, kafe ve mağazalarda yaptıkları harcamalarla futbol ekonomisine katkıda bulunuyorlar.
-FUTBOL EKONOMİSİNE TÜKETİCİ HARCAMALARININ ETKİSİ-
2004 yılında, Portekiz'deki UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası için yapılan araştırmada, spor karşılaşmalarının en önemli dört harcama kalemini bilet alımı, yiyecek, konaklama ve ulaşım giderleri oluşturuyordu. MasterCard tarafından yapılan son araştırmada ise 2008 Avrupa Futbol Şampiyonası nedeniyle bu kalemlere, spor ürünleri ve ev sahibi şehirlerin turistik merkezlerinde yapılan harcamaların eklendiği görülüyor. Bu son iki kalemin listeye eklenmesinde artan kadın taraftarların etkisi gözleniyor.
Sponsorların ürün ve hizmetleri, elektronik ve yazılı medya reklamları, telekomünikasyon hizmetleri, spor kıyafetleri ve malzemeleri, dergi ve gazeteler, resmi ticari mallar, hediyelikler ve bahis servisleri kalemlerine yönelik harcamalarda da artış görülüyor.
Araştırma ile ilgili açıklamada bulunan MasterCard Avrupa Sponsorluk Hizmetleri Başkanı Paul Meulendijk, ''2008 Avrupa Futbol Şampiyonası bir kez daha futbolun Avrupa'da hem erkekler hem kadınlar tarafından izlenen, evrensel bir spor olduğunu kanıtladı. Gerçekleştirmiş olduğumuz araştırma, kadınların futbol ekonomisine olan büyük katkısını gözler önüne seriyor'' dedi.
Araştırmayı yürüten spor ekonomisi uzmanlarından Profesör Simon Chadwick ise ''Bu araştırma, futbol endüstrisinde kadınların artan mali önemini açıkça ortaya koyuyor. Kadınlar aktif ya da pasif taraftar olarak her şekilde futbol ekonomisine ciddi katkıda bulunuyorlar. Futbol endüstrisi, bayan taraftarların harcama gücünü fark etti ve gittikçe artan oranla, ürünlerini kadınlara uygun hale getiriyor'' değerlendirmesini yaptı.